Leren met Dyslexie
Dyslexie is een lastige handicap: je bent vaak wel slim, maar als het op lezen en/of schrijven aankomt, denkt iedereen dat je dom bent. Maar dat is niet zo. Het leren van een nieuwe taal is vaak erg lastig. Je moet erg veel discipline hebben om daar goed mee om te kunnen gaan.
Jack heeft bij ons die discipline geleerd
Jack kwam als brugklasser bij ons. Hij had een stevig VWO advies, maar ook ernstige dyslexie. Hij schreef zijn huiswerk in zijn agenda, maar toen ik dat zag, zonk de moed mij in de schoenen. Hier klopte weinig van: een moeilijk leesbaar handschrift (dat heeft niets te maken met dyslexie), heel veel taalfouten en soms fonetische woorden, die je eerst hardop moest lezen, voordat je wist wat er stond.
Ik dacht: dat wordt een flinke uitdaging
En dat was het ook. We hebben eindeloos woordjes geoefend met Jack. In de derde klas oefende hij elke dag met Franse en Duitse woorden. En dan nog haalde hij geen voldoendes. Hij verzuchtte een keer: ik zou zo graag toch eens een voldoende halen voor Duits! Ik besteed er zoveel tijd aan!En dat was ook zo: met heel veel discipline ging hij elke dag weer aan de slag. Natuurlijk hielpen we hem daarbij, met ezelsbruggetjes, aanwijzingen, overhoringen. Maar uiteindelijk moest hij het toch zelf doen!
ALS JE ALTIJD EEN ONVOLDOENDE HAALT VOOR EEN TAAL, IS DAT NIET GOED VOOR JE ZELFVERTROUWEN
Vaak vroeg Jack zich af: kan ik het eigenlijk wel. En steeds bleek bij de resultaten bij de andere vakken: ja, je kunt het, alleen die talen zitten je in de weg! Dus we deden ook vaak aan pep-talk. Op een gegeven moment had hij zelf het gevoel dat hij geen tijd had voor een hobby. Dat hebben we hem echt uit zijn hoofd gepraat: ook jij kunt iets doen wat je leuk vind. Meer leren kan en hoeft echt niet. Dus Jack deed met succes mee aan een musical en ging in het weekend lekker zeilen.
Klas 4 gehaald: eindelijk minder talen
Het grootste cadeau voor Jack was zijn overgang naar klas 4. Nu mocht hij Duits en Frans laten vallen! En het was een cadeau dat hij zichzelf gegeven had. Door veel discipline is hij door de eerste 3 jaren van het VWO gekomen. En nu kan hij zich richten op de vakken waar hij goed in is: Wiskunde en Biologie. Dat gaat hem goed af, hij heeft er nu ook veel meer tijd voor, nu hij niet meer eindeloos talen hoeft te oefenen. We hebben nu afscheid genomen van Jack: hij gaat het zelf proberen. En ik denk dat hem dat gaat lukken. Zoals Jack zelf zei:
“Mede dankzij Huiswerkbegeleiding heb ik beter leren plannen en ben ik zelfstandiger geworden.”
En wij zeggen: de belangrijkste factor was je zelf, Jack. Heel veel succes in de toekomst!